Skip to main

הפנים המשתנות של ניהול מסמכי הבניה

חמי מילר | CTO, Professional Services Manager and BIM Advisor


כיום ישנם שלושה גורמים עיקרים הנמצאים “במשחק” אשר משנים את הדרך בה מטפלים במסמכים בפרויקטי בנייה:

1. לחץ עצום בעיבוד מסת מסמכים, ניהול גרסאות ושחרור מידע מדויק לשטח. 

* בנוסף לאימוץ מתודולוגית BIM והדרישה לשיתוף מידע מבוסס מודל תכנוני.

2. טכנולוגיות ניידות מגבירות את הביקוש לגישה מיידית למידע העדכני ביותר.

* שינוי גרסאות מעודכן בזמן אמת לשטח דורש תיאום מיידי.

3. התאמה לצרכים תקניים בציות לדרישות החוק עבור מאגר נתונים יחיד לכל פרויקט.

* לדוגמה שימוש ברמה 2 מתודולוגית BIM ותקנים אחרים כפי שנקבעו בפרויקט.

דמוקרטיזצית בקרת מסמכים דורשת מאמץ משותף, “מנהל בקרת המסמכים” אינו עוד עבודה של אדם אחד.

כיום הטכנולוגיות השכיחות המסייעות בבניית צוותי פרויקט כדי לשמור על מקור אחד של מסמכי הפרויקט הינם כלים לאכסון והעברת קבצים המבוססים על טכנולוגיות כגון פורמט PDF, שליחת מיילים, טכנולוגיות ענן ואפליקציות המאפשרות גישה בכל עת ומכל מקום.

אמנם לכל אחד מחלקי הטכנולוגיות הללו יש יתרונות אך יחד עם זאת הן יוצרות סוגיות משמעותיות היכולות להתרחש עם שימוש בטכנולוגיות אלו:

* כלי שיתוף מבוססי-ענן בנויים לשיתוף קבצים בין מספר רב של צדדים.
* כלי עריכה PDF בנויים כדי ליצור ולשנות PDF .
* אפליקציות שטח בנויות לאחסון קבצים (תמונות, PDF) הוספת הערות וניהול בעיות.

כאשר מסמכים, תכניות ומודלים נגישים, משתנים ומשותפים ביישום, הם נשארים ביישום זה. 
כתוצאה מכך, אין מקור אחד של מידע עדכני ומאומת ,גרסאות לא מעודכנות, תקשורת שגויה בין צרכני המידע השונים, טעויות הגורמות לעבודה חוזרת. כל זאת בגלל שלחברי צוות הפרויקט אין גישה בזמן אמת למידע העדכני ביותר של הפרויקט.

כאן מגיע הניסיון והיכולת של חברת Autodesk לתת מענה טכנולוגי לסוגיות ניהול מסמכי הפרויקט.
בעזרת Autodesk BIM 360 DOCS פתרון טכנולוגי המבוסס ענן הפותח בדיוק לפתור בעיות אלו.
BIM 360 DOCS עוזר להבטיח שכל המידע המסופק לחברי צוות הפרויקט מעודכן עם הגרסה האחרונה של המסמכים ותוכניות התכנון שלנו. 
BIM 360 DOCS מציע מגוון רחב של יכולות בארבע תחומים מרכזיים של ניהול המסמכים 

הפצה:

* BIM 360 Docs עוזר בהפצה של מסמכים בעזרת אוטומציה של משימות נפוצות וחוזרות המתרחשות במהלך הפרויקט:
* “בידוד” אוטומטי של גיליונות השרטוט מתוכנת Revit. 
* OCR אוטומטי של נתוני שדות כותרת כדי להפוך את תהליך מתן השמות למהיר וקל.
* מיזוג והפרדה של גיליונות PDF.
* ארגון וסידור לוגי במקום מרכזי.

שיתוף:
BIM 360 Docs עוזר בשיתוף מסמכים בעזרת אבטחת גישה רלוונטית למידע עבור המשתמש המתאים:

* הצגת מידע המיושר עם שלבי פרויקט הבנייה כולל אחוזי ביצוע. 
* מעקב ושמירה על גרסאות על מנת לאפשר ניווט מהיר בין הגרסאות, לסייע בזיהוי שינויים ואפשרות חזרה לאחור (לנקודה מוקדמת יותר בזמן).
* שליטה על “שחרור” מידע לשטח באמצעות הרשאות גישה.
* גמישות להקצאת הרשאות ברמת המשתמש, תפקיד או החברה.

צפייה:

BIM 360 Docs עוזר בצפייה של מסמכים ללא תוכנת המקור וללא שמירה בפורמט אחר של שרטוט דו מימד ומודלים תלת מימדים כולל יכולת צפייה בסוגי קבצים אחרים:

* ניווט מהיר בין דו ותלת מימד (כולל קבצים גדולים של Revit). 
* תצוגת תמונות ממוזערות מקלות על מציאת המסמך הדרוש לעבודה.
* גישה למסמכים באינטרנט, iPhone ו- iPad – כולל סנכרון לא מקוון לשימוש בשטח כאשר גישה לאינטרנט אינה זמינה.
* הצגת מאפייני אובייקט ממודלים תלת-ממדים.

הערות:
BIM 360 Docs עוזר בהוספת הערות על מסמך תכנוני ומאפשרת צפייה בו זמנית ליותר ממשתמש אחד:

* כלי סימון דו ותלת -ממדיים כולל תצוגות ממוזערות של כל ההערות לבדיקה ואישור מהיר.
* הקצאת “בעיות פרויקט” כדי להפיץ לחברי הפרויקט.
* מתן נראות לבעיות בפרויקטים באמצעות דו”חות ומרכזי שליטה.

 

על ידי ריכוז כל ניהול המסמכים באפליקציה אחת המבוססת ענן, צוות הפרויקט כולו יעבוד מתוך המסמכים, התוכניות והמודלים העדכניים ביותר כל הזמן. כאשר לצוותי הפרויקט יש את המידע הנכון בזמן הנכון העבודה מתבצעת מהר יותר, סיכונים ושגיאות קטנים. 

“מקור יחיד של אמת” הוא הראשון מבין שלושת ההבדלים החשובים ש- BIM 360 Docs מביא לנו.

עם מקור יחיד של אמת, אנו מרוויחים את היכולת להעביר בבירור את “הסיפור” של מה שקורה במהלך פרויקט הבנייה. ללא מקור אחד של אמת, צוותי הפרויקט לעיתים קרובות מתלבטים בשאלה “האם אני עובד עם השרטוט והמפרט העדכניים ביותר”. לעתים (קרובות מדי) התשובה תלויה את מי שואלים:
האדריכל  והיועצים – העדכני ביותר מה שהופץ לאחרונה.
הרגולטור – העדכני ביותר מה שאושר לאחרונה.
היזם – העדכני ביותר מה שתומחר ואושר.
הקבלן – העדכני ביותר מה שקיבל אישור לבנות.

זה נדיר שכל אחד מהקבוצה מתייחס לאותה גרסה של מסמכים, BIM 360 Docs מביא “יישור קו” בין כולם. 

המשתנה השני הוא יכולת BIM 360 Docs לשמור על המשרד והשטח בסינכרון, מענה לאתגרים של איסוף, תיאום ותקשורת של שינויים וגרסאות.
במהלך הפרויקט, תכנונים משותפים, משתנים ומשותפים שוב ושוב על ידי צוותי תכנון וקבלנים. לעתים קרובות, כאשר צוות הבנייה מוכן להציע תמחור, הנתונים כבר שותפו פעמים רבות. 
גרסאות נוצרות וכל גרסה יכולים להיות אלפי גיליונות.
בקרת גרסאות היא חשובה ביותר, במיוחד כדי להגן מפני התדיינות משפטית. כדי לשמור על גרסאות מעודכנות ולהזיז את הפרויקט יחד, קלט נאסף ומתואם באמצעות כל אחד מחברי צוות הפרויקט. מתן גישה למסמכים בכל עת ובכל מקום, להוספת הערות באמצעות הרשאות, מסייעת לייעל את התהליך.

נ.ב – ניהול המסמכים וגרסאות בתוך המשרד יכול להתבצע בעזרת Autodesk Vault.

Autodesk Vault הינה פלטפורמה ניהול מסמכים (Document Control) המאפשרת לנהל גרסאות, קשרים בין מסמכים (Xref, Manage Links), תיקי לקוחות ותהליכים הנדסיים בסביבת המשרד כולל התממשקות לתוכנות התכנון ומערכות ארגוניות.
לפרטים נוספים צרו עימי קשר ב: [email protected]  

ההבדל השלישי הוא בעיקר כי BIM 360 Docs נבנה עבור פרויקטים של בנייה וצוותי בנייה.
שלא כמו יישומים רבים אחרים לניהול מסמכים ושיתוף מידע, BIM 360 Docs בנוי במיוחד עבור פרויקטים של בנייה וזאת בשביל לתמוך בצוות הפרויקט כולו, החל מתכנון ועד למסירה.
עם BIM 360 Docs, הפרויקט נמצא במרכז ושומר על כל המעורבים מחוברים ומעודכנים תמיד. 

מעניין ? ניתן כבר עכשיו לנסות  לשלושים יום ללא מגבלה של משתמשים ומסמכים.
להתחיל לנסות נלחץ על התמונה:

 

אשמח לעמוד לרשותכם להבהרות ופגישה בנושא 
חמי מילר, מנהל טכנולגיות ושירותי מומחה.

דילוג לתוכן