Skip to main

כל מה שנדרש לדעת על רישוי תוכנות Autodesk

חמי מילר | CTO, Professional Services Manager and BIM Advisor


כל מה שמנהל / בעל עסק צריך לדעת על רישוי תוכנות Autodesk 

התקנה, שימוש מותר, Named User, זכויות יוצרים, אחריות ומחשבים שבשליטת הארגון.

בעולם שבו תוכנות CAD ו-BIM הן חלק קריטי מהעבודה היומיומית שלנו, עמידה בתנאי רישוי ותנאי  שימוש כללי התוכנה היא לא רק חובה משפטית אלא גם אחריות עסקית. חברת Autodesk, אחת החברות המובילות בתחום, מפעילה מערכת רישוי ברורה ומוקפדת, לכן כדאי שכל מנהל, בעל עסק או מנהל IT יכיר את העקרונות המרכזיים שבה.

בכתבה זו אשתדל לסקור את עיקרי תנאי הרישוי של Autodesk ככתבה המונגשת בעיקר להנהלה ולבעלי העסק בדרך תמציתית ופשוטה ועם זאת מקצועית. אני בהחלט מקווה שתהיה ברורה ושניתן יהיה דרכה להבין ולהעביר במהירות הלאה לעובדים ולשותפים את מדיניות הרישוי של חברת Autodesk. 

 

התקנה (Installation) , איפה מותר להתקין?

חברת Autodesk מעניקה ללקוח רישיון להתקין ולהשתמש בתוכנה רק בהתאם להגדרות הרישוי. המשמעות:
· שימוש רק במסגרת כמות הרישיונות שנרכשו.
· התקנה רק בסביבה המורשית (מדינה/טריטוריה שנקבעה ברישיון).
· כל התקנה חייבת להיות אותנטית, חוקית ומאומתת מול  Autodesk .
· אסור לעקוף הגבלות הפעלה, אימות או מנגנוני אבטחה.

במילים פשוטות, ההתקנה מותרת רק לפי הספר, אין “יצירתיות” או "עיגול פינות" בהגדרות הרישוי.

 

שימוש מותר ושימוש אסור , מה הגבולות?

שימוש מותר
· שימוש בתוכנה בהתאם לסוג הרישיון שנרכש.
· בהתאם לתקופת המנוי ועל פי כמות המשתמשים המורשים.
· שימוש לצרכים עסקיים / מקצועיים בהתאם לתנאי  Autodesk .

שימוש אסור
· שימוש בתוכנה לאחר סיום תקופת המנוי.
· שימוש שאינו תואם את סוג הרישיון (לדוגמה, רישיון יחיד ליותר מאדם אחד).
· העברה או השאלה של רישיון ללא אישור.
· שימוש בגרסאות "Nonvalid" המוגדרות כתוכנות פרוצות, או כאלו שלא נרכשו כחוק (אם רכשנו תוכנה של חברת אוטודסק "בזול" משמעותית מהמחיר המקובל בשוק, זה צריך "להדליק" לנו נורת אזהרה).
· שינוי, פירוק, הנדסה לאחור או עקיפה של הגנות (תוכנה פרוצה).

למעשה, חברת Autodesk, מצפה שהשימוש יהיה 100% חוקי, מבוקר ושקוף.

 

רישוי המוגדר "Named User" מה זה אומר בפועל?

זהו מודל הרישוי המרכזי של חברת Autodesk, מה שנקרא "Subscription" מנוי תקופתי.
כל רישיון Autodesk מוקצה למשתמש בודד עם שם, אימייל וזהות מוגדרת במערכת ה-Account של Autodesk.

המשמעות למנהלים:
· רישיון אחד = אדם אחד.
· אין אפשרות לשיתוף משתמשים על רישיון אחד.
· אין להשתמש בחשבון כללי כמו "[email protected]" עבור כמה עובדים.
· משתמש רשאי להתקין את התוכנה בכמה מכשירים אך לא להשתמש על יותר מאחד בו-זמנית, אלא אם הרישיון מתיר זאת (ברוב התוכנות הנפוצות הרישוי אינו מתיר זאת).
· משתמש הרוצה להפעיל את התוכנה במכשיר אחר צריך לבצע  Sign Out מהמכשיר הנוכחי.
· החברה אחראית על ניהול המשתמשים במערכת Autodesk, למעשה יש להסיר משתמשים שעוזבים על מנת שנוכל להעביר את הרישיון שלהם לעובדים חדשים.
· איסור שימוש יתר, לוודא שמספר הרישיונות תואם למספר המשתמשים בכל זמן.
· מחשב ממנו בוצע שימוש בתוכנת אוטודסק חוקית ומותקנת עליו גם תוכנה לא חוקית ייחשב כהפרה של תנאי הרישיון.

התוצאה, שליטה טובה יותר על מי משתמש ובמה. תהליך זה מחייב ניהול מסודר מצד הארגון (דרך אגב, לחלק מלקוחותינו אנו מספקים בדיוק שירות מסוג זה).

זכויות יוצרים, חברת Autodesk, נשארת הבעלים של התוכנה!

בעת רכישת תוכנת Autodesk אנחנו לא רוכשים את התוכנה עצמה אלא את הזכות להשתמש בלבד.

עיקרי ההסכם:
· Autodesk שומרת על כל זכויות היוצרים והתוכנה נשארת בבעלותה.
· לקוח מקבל רישיון שימוש בלבד המוגבל בזמן ובתנאים.
· אסור לשכפל, לשנות, לפרק או לבצע הנדסה לאחור.
· אסור להסיר סמלי מסחר או הודעות זכויות יוצרים.

כל הפרה עלולה להוביל לביטול הרישיון ואף לדרישת פיצוי.

 

אחריות ושיפוי, מה Autodesk לא לוקחת על עצמה?

ההסכם מבהיר,
· חברת Autodesk  אינה אחראית לנזק עקיף, אובדן נתונים או הפסד רווחים.
· האחריות הכספית שלה מוגבלת לסכום ששולם עבור המוצר.
· אם שימוש לא חוקי של הלקוח יגרום לתביעה מצד שלישי, הלקוח נדרש לשפות את חברת Autodesk.

אומנם הנהלים תואמים למה שנהוג בתעשייה אך עדיין צריך להיות מודעים להם.

התקנה רק על מחשבים שבבעלות / שליטת הארגון.

אחד הסעיפים החשובים ביותר (וגם אחד המופרים ביותר), אדגיש אסור להתקין את התוכנה על מחשב שאינו בבעלות, בחכירה או בשליטה של בעל הרישיון, אלא אם Autodesk אישרה זאת בכתב. (סעיף 2.1.1 בהסכם)

המשמעות הפרקטית, 
· אפשר להתקין רק על מחשבים של החברה, או מחשבים שלחברה יש שליטה  הכוללת, אבטחה והרשאות.
· אסור להתקין על מחשבים פרטיים של עובדים, פרילנסרים או ספקים, אם הארגון לא שולט בהם.
· אסור להתקין על מחשבי לקוחות או קבלנים ללא אישור מיוחד.
· גם במודלים של Named User , המשתמש חייב לעבוד על מחשב “ארגוני”.

מטרת הסעיף, מניעת שימוש פיראטי או שאינו ניתן לבקרה, ושמירה על עמידה מלאה בתנאי רישוי.

 

אז מה עושים אם בכל זאת רוצים שהעובד או קבלן משנה יעבוד עם המחשב שלו?

ובכן, דעתי בלבד, מוסיפים נספח להסכם עם העובד או קבלן המשנה הכולל אחריות שיפוי שבמקרה של פנייה מאוטודסק (או כל תוכנה אחרת) בגין הפרת זכיות יוצרים תחול האחריות על צד ג' המעורב בפניה. חשוב לדעת, כי התקנת תוכנה מאושרת של אוטודסק על מחשב מאפשרת לאוטודסק, על פי תנאי הרישיון (סעיף 17.8 בתנאי השימוש ), את היכולת לבקשת סריקה של המחשב על מנת לוודא אי קיום תוכנות Nonvalid שמותקנות במחשב. במצב בו נמצאה תוכנה Nonvalid על מחשב בו מותקנת תוכנה חוקית, האחריות תהא על בעל הרישיון החוקי.

 

סיכום, מה מנהלים צריכים לקחת מכאן?

· הקפדה על התקנה רק במכשירים מורשים.
· ניהול מדויק של משתמשים ב Autodesk Account לפי Named User
· בדיקה תקופתית של תאימות הרישוי ועם ווידואי שלא קיים שיוך ושימוש יתר בתוכנות
· שמירה על שימוש חוקי בלבד, ללא תוכנות  Nonvalid 
· הטמעת מדיניות ברורה בארגון.

עמידה בתנאים יכולה לחסוך לארגון ביקורות רישוי, קנסות, הפרות זכויות יוצרים, סיכונים משפטיים ואפילו עצירת עבודה בשל חסימת תוכנה.

חשוב לציין ולהדגיש כי כתבה זו אינה מחליפה את מסמך הרשמי של תנאי השימוש בתוכנות אוטודסק והינה בגדר המלצות בלבד ואם זאת אשמח לעמוד לרשותכם להבהרות בנושא במיוחד אם קיבלתם פניה ממחלקת זכויות היוצרים של חברת Autodesk

במייל [email protected], בטלפון: 050-5495005

שלכם תמיד; 
חמי מילר
מנהל טכנולוגיות שירותי מומחה ויועץ BIM & Digital Twin  & PLM

דילוג לתוכן