Skip to main

חמי מילר | CTO, Professional Services Manager and BIM Advisor


הי בני, מה שלומך? מה מעשיך בימים אלו?
היי חמי יופי שהתקשרת אני חייב לשתף אותך במספר תובנות שצפו אצלי לאחרונה, כפי שאתה יודע אני מצוי מזה זמן מה בתחום הכלים המעופפים, נו אתה יודע אילו ששמם הכללי הוא Drone`s אנו מפעילים אותם בחקלאות, בצילום, באדריכלות ולאחרונה אני בדקתי גם את ההיתכנות בעולם המיפוי.

 נו ו… מה עלה בחכתך?
שמתי לב שבעולם כלים אלו ממש נכנסו לעבודה במשרדי מדידה ותשתיות כחלק מתהליך העבודה והעיקרון של “הבאת השטח אל המשרד”, זאת אומרת במקום לבלות ימים ושעות רבות בשמש הישראלית ניתן להטיס כלים אילו ולקבל תוצרי מיפוי כגון אורטופוטו, ענן נקודות ישירות לתוכנת ה Civil והכל בצורה מהירה.

 נשמע מעניין! אתה יכול קצת להרחיב?
בוודאי! אסביר, לדוגמא כאשר אנו רוצים למפות שטח מסויים ולא משנה לאיזה תוצר דו או תלת מימדי אנו רוצים להגיע בסופו של תהליך, אנו מתחילים בבחירת המצלמה המתאימה.

 רגע מה זאת אומרת בחירת מצלמה, כל מצלמה יכולה להתאים? עד כמה שידוע לי המצלמות המיוחדות למיפוי אשר מטיסים במטוסים, הן כבדות ומסורבלות, על אילו מדובר?
לא, ממש לא, אלו הן בהחלט כבדות ומסורבלות אך בעידן של היום כפי שאתה יודע הדברים הופכים להיות יותר ויותר קטנים וקלים. אני מדבר על מצלמות רגילות שאנו מכירים כגון Sony, Canon ועוד.
 אם כך כל אחד יכול לעסוק בצילום אווירי?
– כן, אבל הן החברה העוסקת בצילום אווירי והן הכלים בה היא משתמשת ואף המצלמות עוברים תהליך של אישור, רישוי וקליברציה במפ”י רק אז ניתן לומר שהתוצר אשר יתקבל יכול לקבל אישור מודד. בכל מקרה בחזרה לתהליך, לאחר בחירת סוג המצלמה (בהתאם לצורכי גובה הצילום, הרזולוציה הסופית ורמות הדיוק), אנו בוחרים את הכלי המתאים.

 

**דוגמא לרישוי הפעלה אווירי של חברה כמתחייב בחוק

– מה זאת אומרת הכלי המתאים?
זה מאוד תלוי בגודל השטח, לדוגמא אם נדרש אורטופוטו שאורכו רב ולשם כך נדרש זמן טיסה רב אז כלי כדוגמאת כנף קבוע (תמונה 1) יתאים יותר מכיוון שיש לו יכולת של זמן שהייה טוב יותר מאשר רב-להב (תמונה 2).
 

**דוגמא לכלי טייס בלתי מאוייש מסוג כנף קבועה
 

**בני שימעון עם דוגמה לכלי טייס בלתי מאוייש מסוג רב-להב
 

לאחר בחירת המצלמה והכלי המתאים אנו מבצעים תוכנית טיסה. לדוגמא: תוכנית טיסה התוחמת את השטח הרצוי למיפוי, גובה הטיסה, סוג המצלמה וגודל החפיפה בין התמונות. להזכירך יש חשיבות לאיזה תוצר אנו מכוונים דו או תלת מימד ובהתאם לכך אנו נתאים את תוכנית הטיסה. 

לאחר ביצוע תוכנית הטיסה מתחיל החלק הכייפי אנחנו נחים וכלי הטייס ה drone “הרובוט” עושה את רוב העבודה הוא טס לאורך המסלול שנקבע מראש  ומצלם תמונות בהתאם לצורך.בסיום המשימה הכלי נוחת באופן אוטומטי עם תוצר של תמונות רבות אשר מהם אנו מרכיבים אורטופוטו או מודל תלת מימדי.
 

**תכנון טיסה אוטומטית של DRONE

– ואיך אתם מרכיבים תוצרים אילו?
– שאלה מצויינת חמי, אתה יודע למה? (תשובה שלמדתי לתת ממורי ורבי – אתה) 
 -למה?
-כי יש פה סרטון קצר שממש ממחיש כיצד זה מתבצע בענן של Autodesk בעזרת תוכנת ה Recap Photo בגרסתה החדשה.
 

מכאן השמיים הם באמת הגבול אתה יכול לקחת את תוצר הRecap לכל תוכנת תכנון שתרצה בצורה קלה ומהירה, זה יכול להיות שילוב מודל של קרקע לעבודה בתוך Civil 3D, זה יכול להיות מודל תכסית של אזור בתכנון של Revit או אפילו סריקה של מודל as made למעקב ולהשוואה במהלך הפרוייקט, לחישוב כמויות עפר לאחר עבודה, פיקוח, שילוב של מגוון עבודות בתוכנת Navisworks ועוד ועוד כיד הדמיון כך שמכאן באמת ניתן רק לנסוק 🙂 

דוגמאות לתוצרים ושילובם בתוכנות 

תוצר לאחר עיבוד בתוכנת Autodesk Recap Photo
 

** מודל ענן נקודות מוכן לעבודה בתוכנת Civil 3D

– ווואו נשמע ממש מעולה, ממש סריקה תלת מימדית של שטח גדול
כן בהחלט סריקה תלת מימדית של שטח בצורה קלה, מהירה ולא פחות חשוב מדוייקת.
– מה זאת אומרת מדויקת זה די ברור לא?
– עקרונית כן, אבל זה תלוי, לדוגמא לכלים הללו יש GPS בעזרתו הם טסים ומתייגים את המיקום הגאוגרפי של כל תמונה ותמונה.
– נו אם כך הכל נפלא לא?
– הלוואי מכיוון שלרוב הכלים הללו יש GPS ברמת Consumer Grade הכוונה היא שרמות הדיוק שלו הינם עד שני מטר.
– ומה המשמעות של זה?
המשמעות היא שהמודל שיוצא כמובן מדוייק ברמת הרזולוציה שהגדרנו מקודם (סוג מצלמה גובה וכו) לדוגמא 1cm/pixel (גודל כל פיקסל במפה הינו 1 ס”מ במציאות) אבל ויש אבל המיקום הגאודטי הינו ברמות דיוק של 2 מטר וזה לא מקובל כאשר אנו עובדים לדוגמא בקנה מידה של 1:250 או 1:500 היכן שיש לכלי טייס אלו יתרון רב בהפקת התוצרים הללו.
– אז איך מתגברים על האתגר?
-האמת ניתן להתגבר על הבעיה בשתי צורות: אחת הוספת נקודות עיגון ונקודות בקרה שנילקחו ע”י מודד מוסמך ומכניסים אותם טרם העיבוד בתוכנת ה Recap רמת הדיוק של נקודות עגינה אלו כתלות בדיוק מכשיר המדידה שברשות המודד. צורה שניה להתגבר על הבעיה היא שילוב של מערכות GPS דיפרנציאליות כגון מערכת RTK וכדומה בתוך הכלים. בימים אלו אנו בוחנים שילוב של מערכת שכזו אשר תאפשר דיוק גאודטי של 5 סמ.
– שילוב הכלים הטכנולוגים בתהליך אכן נשמע מדהים אבל תמיד יש את החשש שהם יסיפו לנו זמן ולא באמת חוסכים זמן.
– תשמע, החיסכון בזמן “שטח” של המודד הינו רב ומשמעותי לא כל שכן התוצר המתקבל תוך מספר שעות הינו איכותי ובעל מימד נוסף שלצערי רוב המודדים טרם הורגלו אליו.
אני באמת מקווה לראות שינוי בתחום מכיוון שמדובר לדעתי באותה מהפכה שהביאו הטלפונים הסלולרים לעולם צריכת המידע.

לפרטים נוספים ניתן לפנות אלי במייל: [email protected] או לבני במייל: [email protected]

קצת על Agrimapic professional Drone Services  
חברת Agrimapic הינה חברה פורצת דרך בתחום המיפוי האווירי ומחזיקה ברישיון הפעלה אווירי מרשות התעופה האזרחית. אנו עושים שימוש בכלי טייס בלתי מאוישים (כטב”מים) ליצירת מיפוי ממ”ג במהירות מהאוויר. הטיסה הינה טיסה אוטונומית בגובה נמוך וברזולוציה גבוהה, המבוצעת ללא תלות בעננות ובמזג אויר. מיפוי שכזה מאפשר ליזם, למודד, מפקח ולקבלן הבניה קבלת החלטות ברגעים קריטיים בתהליך, בזמן אמת.
בחברת Agrimapic הון אנושי עם ניסיון מצטבר של למעלה מ-40 שנה במגוון תחומים כגון: כלי טיס בלתי מאוישים ותעופה בכלל, הנדסת מכונות ואווירונאוטיקה, בקרה ואלקטרוניקה, אופטיקה, תוכנות תלת-ממד, עיבוד תמונה ומיפוי.

בכבוד רב
חמי מילר,
מנהל טכנולוגיות ושירותי מומחה

דילוג לתוכן